Juni - Blomstertid

När jag var mindre förknippade jag juni med skolavslutning, syrendoft, Den blomstertid nu kommer och resan till mormor och morfar. Hos dem var det sommarlov och födelsedagar med jordgubbstårta. Den blomstertid nu kommer representerade frihet. När så min älskade mormor gick bort för några år sedan var det någon som bestämt att psalmen Den blomstertid nu kommer skulle sjungas på begravningen. Då brast det inom mig! Tårarna rann i floder nerför kinderna. Det var då jag kom underfund med att jag aldrig mer skulle få prata med mormor. Aldrig mer bara vara nära henne och känna trygghetskänslan. Den positiva känsla av frihet psalmen innebar för mig byttes mot saknad. Jag vet att den som föreslog just den psalmen på begravningen gjorde det med fina avsikter men det hjälper mig inte att få tillbaks den positiva känslan av Blomstertiden!


Syren, Skolavslutning, Examen, Sommarlov, Frihet!


 Sol, Saft i Syrenbersån! Väldoft!
Suddig bild som symboliserar tårar i hjärtat....

Kommentarer
Postat av: Härligheter enligt Erika

Kanske ändå det kommer att kännas bättre...hon stog ju för sommar, frihet och trygghet dvs det som sången står för. De är samma känsla...minns henne med allt det goda. jättekram

Kramar Erika

Svar

Finns i min blogg, det går inte att kopiera in text här...

2009-06-04 @ 10:27:57
URL: http://www.metrobloggen.se/harligheter
Postat av: vashten

Självklart ska jag titta in hos dig så ofta jag kan....ha en skön dag...pösss i ljumsken

2009-06-04 @ 11:30:47
URL: http://www.metrobloggen.se/vashten
Postat av: Eva

Tack för dina ord, du är en fin tjej, som gärna delar med dig märker jag. Och när jag läser de första raderna i ditt inlägg tänker o känner jag "Ja, ja, just sa där är/var det, just den där varma mysiga, fria och glada känslan hade man inför den psalmen" Jag riktigt kände doften av syren och smaken av tártan. Och jag förstar precis vad du menar med att du aldrig kan fa tillbaka den känslan när den sjungs eller spelas. Jag hade valt Rod Stewarts Sailing som utgangsmelodi, när vi gick ur kapellet efter min mammas begravning. Jag kan aldrig mer bara njuta av den láten, blir alltid lite ledsen ocksa. Men den har fatt en större betydelse i mitt Liv, ett djup, som den inte hade förut, och det är ocksá värt mycket. Kram pa dig!!

2009-06-04 @ 11:42:16
URL: http://evaochalliahs.blogg.se/
Postat av: Princexswe

Oj, va trist! Så vackert skrivet. Jag saknar min mormor ochså. Just den där trygghetskänslan du beskriver. Härligt med syrener. Ha en skön torsdag. Kram Eva

2009-06-04 @ 14:38:16
URL: http://princexswe.blogspot.com/
Postat av: tant lila

Kanske finns ändå din mormor kvar hos dig, även om du inte kan känna hennes fysiska närhet?

Jag upplever mina döda föräldrar så starkt att jag ibland är på väg att ringa min mor, men så hejdar jag mig! Och min mor dog 1997!

2009-06-05 @ 12:32:49
URL: http://www.metrobloggen.se/lilatankar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0