Vill se livet

Många har skrivit och frågat mig om min pappa - speciellt sedan inlägget igår. Jag har skrivit ner följande, kanske mest terapi för mig, kanske alldeles för långt, men det är jag som bestämmer här. Jag har kanske skrivit om något innan, det ligger med här ändå, för vem är det som bestämmer här?!?!

Jag gick alltid vilse som barn, fortsatte med det genom alla år. Jag var liksom vilse i livet. Jag fick ibland åka hem i polisbil och var då väldigt stolt, som barn alltså, när jag blev större var det inte roligt att åka i en sådan bil. Bodde hos mormor och morfar med mamma från det att jag var c:a två år tills jag fyllde sex. Då gifte mamma om sig och mitt sommarlov tog slut innan det ens hunnit börja. Vi flyttade till en liten omodern lägenhet där det var trångt, mörkt och med ett utedass där jag trodde det fanns råttor.

Senare flyttade vi till några andra platser och då längtade jag alltid till mormor och morfar. De hämtade mig ofta, men tyvärr hann det hända mycket tråkiga saker med mig som barn ändå. Mormor och morfar som var 8 mil ifrån mig kunde ju inte hålla den dagliga kontrollen över mig som behövdes. Jag drömde om att jag somnade på kvällen och vaknade hemma hos dem, att de skulle hämta mig när jag sov. Min pappa var till sjöss och jag träffade honom bara en gång. Jag drömde ofta att han kom och hämtade mig och tog med mig på sin stora båt så jag kunde försvinna från allt det hemska. Senare läste jag Astrid Lindgrens Pippi-böcker om att Pippi drömde om samma sak och jag fick nästan en chock. Hur kunde Pippi önska sig bort när hon inte hade en styvfar? Att Pippi upplevde ensamheten som skrämmande kunde jag ju aldrig förstå då. Ensam hade jag ju aldrig varit i hela mitt liv och ensamhet var för mig en oerhörd lyx. Den enda gång jag träffade min pappa var vi på stan, min moster var med och han skulle köpa en present till mig. Han köpte en docka till mig. Jag hade aldrig tidigare och skulle aldrig senare leka med dockor. När jag kom hem till mormor och morfar igen fick jag höra att vår hyrestant hade dött, det skulle vara begravning och jag skulle inte få följa med. Jag ville ju också vara med på en begravning! Så jag och min kompis ordnade en, vi begravde min docka. Det var himla vackert. Vi hade plockat blommor och vi sjöng sånger och vi hällde jord över dockan. Allt som vi trodde man gjorde på en begravning. Senare när min pappa aldrig kom och hälsade på igen trodde jag att det var för att jag begravt dockan. Jag trodde att han fått reda på detta och var ledsen för att dockan var begravd. Men å andra sidan var det ju det enda vettiga jag kunde göra med den, dockor är egentligen rätt läskiga varelser. Min pappa dog när jag var 13 - 14 år så honom träffade jag aldrig mer.


Kommentarer
Postat av: vashten

tack underbara vän, ska se vad jag gör idag om det blir nån shopping......kram o ha en underbar dag....

2009-01-29 @ 08:55:12
URL: http://www.metrobloggen.se/vashten
Postat av: Veiken

Jag läste ditt inlägg och det berör mig så djupt när barn inte har det bra. Tänk om vi vuxna kunde hålla vår hand över alla barn och hjälpa så gott det går. Tyvärr tittar många vuxna bort.

Ditt andra inlägg, om att ta kontakt med din farbror: Ingen kan råda dig, men kan du inte skriva och se vad som händer? Bered dig på det värsta och bli dubbelt glad om ni får kontakt! Kram

Postat av: LottaM

Tack för alla dina kommentarer på mina bloggar har inte orkat mer än så.

Tack för din levnads historia den berör.

Kram ... Ha de gott.

2009-01-29 @ 11:12:03
URL: http://resagenomlivet.blogspot.com
Postat av: Vicke

det var fint skrivet.

2009-01-29 @ 15:29:42
URL: http://vickebloggarigen.blogspot.com/
Postat av: Judith

Tack för att du delar med dig.

Du berör.

Jag kan liksom känna det där barnet.



Varm Nallepuhkram

2009-01-29 @ 16:24:44
URL: http://judith45.blogspot.com
Postat av: Daniel

Fint skrivet. Berörande starkt!

2009-01-29 @ 17:46:42
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: milla

Det är jobbigt att leva utan sin pappa. Jag vet. Min pappa har aldrig funnits där för mig. Trots ett avstånd på endast 5 mil.

2009-01-29 @ 18:00:17
URL: http://millarocker.blogg.se/
Postat av: Jonas

Väldigt starkt. Kanske missat något, men varför åkte du polisbil? Hoppas du åker med andra bilar idag, Lilalili! Tack för dina tankar kring min far.

2009-01-29 @ 18:20:36
URL: http://seastone.wordpress.com
Postat av: elena cn

Men du Lilalili...nu när jag läst om din pappa som du fick träffa men som dog när du var så ung...då tror jag att hans bror inte skulle ha något emot att träffa dig. Det är kanske svårt att veta hur man ska närma sig någon som man inte träffat eller haft kontakt med under alla dessa år. Släng ut ett litet finger och se om han nappar.

2009-01-29 @ 20:44:21
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Bitte

Precis,vem bestämmer här :)Det var rörande,har egna erfarenheter vad gäller min jänta.Har sett vad det gjort med henne.Många tankar,många splittrade känslor...kram till dig/Bitte

2009-01-29 @ 21:20:33
URL: http://www.metrobloggen.se/leva
Postat av: Härligheter enligt Erika

Gumman!

Jag har så många frågor. Hur var det och vad hände?

Kraaam!

Erika

2009-01-30 @ 15:21:16
URL: http://www.metrobloggen.se/harligheter

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0