Skriet hos tandläkaren

Ett sommarlov arbetade jag på ett äldreboende i Halmstad. Jag fick i uppdrag att följa med en farbror till tandläkaren. Han var rädd och jag förstod honom precis, jag lider oxå av en fruktad tandläkarrädsla. Jag var lite ego och tog det hela som en form av terapi för mig. Jag fick ju följa med in och stå vid sidan om och titta på vad tandläkaren gjorde. Jag höll Gustaf i handen och han kramade om min hand så hårt han förmådde.
Efteråt sa jag:
 - Det här fixade du bra, Gustaf!  Tyckte du det var obehagligt?
 - Jo-o sa Gustaf! Jag skrek ju!
 - Det hörde jag inte, sa jag
 - Jag skrek tyst, svarade Gustaf.

Jag har tänkt på det här ibland, hur man ju faktiskt kan skrika tyst. Hur man skriker inom sig, tyst för omvärlden, men så högt inombords att det ekar i hela kroppen!


Kommentarer
Postat av: trollpackan

Ja, det stämmer ju faktiskt;)det kan man!

kramen

2009-01-07 @ 17:09:03
URL: http://www.trollpackan.bloggagratis.se
Postat av: Artlover

Är det inte så att man befinner sig i chocktillstånd i sånt läge eller så rädd att man inte får fram ett knyst? Det stämmer faktiskt bra efter ha hört om liknande upplevelser.

Varma kramen till dig.

2009-01-07 @ 18:46:30
URL: http://artlover.blogg.se/
Postat av: ewa

den v bra han visste han den mannen hur han skulle göra och ett bra tips till oss blev det ju ... så nu ska jag skrika tyst ..... de är som en barn säjer till mej när jag blir osäker och inte vill ta i något som inte är så bra då säjer hon till mej om det hade varit vi eller jag då jäla mamma hade du sagt till och fixat det men nu är det du och då så står du bara där nej nu mammis så får du bli mamma till dej själ och säja att nej nu får det ta slut elle var det är så nu är jag mamma till mej ibland är bra för vi vuxna är så konflikträdda eller hur ewa ger dej en kram

2009-01-07 @ 20:39:37
Postat av: Judith

Oh ja!

Det där skriet händer jag har. Skriker högt så det dånar men inget hörs.

Men inte av rädslan hos tandläkaren utan av det som i övrigt händer inom mig. Sorg, saknad, ensamhet, besattheten, frustrationen....och allt det där.

Det skriker jag tyst inom mig för.







2009-01-07 @ 23:06:32
URL: http://judith45.blogspot.com
Postat av: vashten

Hej hjärtat, hur är det??? här snöar det o är jättemysigt.....hoppas du får en bra dag!!!

2009-01-08 @ 10:00:34
URL: http://www.metrobloggen.se/vashten
Postat av: tant lila

Men det finns tysta skrik som kan uppfattas av andra också!

På tal om tandläkare kom jag att tänka på en man som jag skulle till tandläkaren med när jag som ung jobbade inom långvården. Han var nittio år, hade tjockt vitt hår och var faktiskt mycket tjusig, det tyckte till och med jag som 23-åring. Men jag hade ett stort problem med honom! Han flörtade ohämmat med varje kvinna som kom i närheten och på avdelningen var det stora svartsjukescener ibland mellan kvinnor.

2009-01-08 @ 17:32:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0