Önskan

Jag sitter med ryggen mot TV:n som står på. Jag upptäcker att jag sitter och nynnar med i en melodi. Plötsligt slår det mig vad det är jag sjunger. När mamma var sjuk och vi vakade hos henne på lasarettet satt jag ofta och sjöng den för henne. Jag sjöng något i stil med:

Till grönskande skogen en sommardag
till blommor och fågelsång längtar jag
Jag längtar att ligga vid klarblå sjö
och andas in doften av nyslaget hö
och glömma all vardagens gråt och besvär
endast minnas hur härligt dock livet är.

Detta var en liten visa mamma och mormor ofta sjöng när jag var liten. Där i sjukhussalen blev mamma ofta lugn när jag sjöng den för henne och hon tittade på mig och log sitt vackra leende. Jag har nog aldrig hört den, förrän jag hörde melodin nyss. Några pianoackord hann jag registrera innan den var slut. Nu var det en herre som spelade piano och programmet handlar tydligen om Schubert. Nu kände jag nästan mammas leende igen.
Är det någon som vet vad jag menar för en visa och vad det är Schubert komponerat som får mig att minnas det jag hade glömt?


Kommentarer
Postat av: Leslie

Tack vad roligt att du tycker det =) Jag skriver om lite udda ämnen men alltid roligt när folk läser och komenterar =) Vilken vacken visa föresten, man längtar verkligen bort nu när det är så snöit här. Bra helg annars? Hade!

2009-02-01 @ 02:14:38
URL: http://leslita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0