Mina tankar om Gömda

Jag har länge och med vilje hållt mig borta från att kommentera allt om Liza Marklund, Mia, Gömda och Monica Antonsson. Jag trodde att allt skulle rinna ut i ett tomt intet, men så har det inte blivit ännu i alla fall. Att Monica A. inte tystar ner det hela förstår jag, hon har ju skrivit en bok om det som hon vill sälja. Fler disskussioner innebär fler sålda ex. Strax innan Monica A;s bok kom ut fick jag ett mail från en kvinna som talade om den kommande boken. Hon var väldigt insatt i hela historien, sa hon. Det mailet gick ut till mängder av boksidor, kultursidor, journalister, författare m.fl.
 Jag såg och hörde Liza i en intervju nyss på TV 4 nyheter där hon sa att det enda misstag hon anser att hon gjort är att det inte stog på boken att 'berättelsen bygger på en sann historia'
Jag har levt med skyddad identitet, precis som Mia, och skulle säkert inte levt idag om något skrivit en bok med korrekta uppgifter om mig i.
Många av dem som applåderar Monica A. är män. De flesta säger 'Vad var det vi sa', 'Alla som säger att de blivit misshandlade av män berättar en osanning' osv. 
Jag läste något Hillevi Wahl skrivit häromdagen där visar hon också  vägen till en annan artikel. Läs dem den som är intresserad.
Jag orkar inte skriva eller kommentera mer om det just nu. Jag hoppas den här historien snart tar slut. Kanske rent av Monica Antonsson ber Mia och hennes familj om ursäkt för alla förklenande ordalag hon beskrivit dem i. Monica A. kommer att vara med i Nyhetsmorgon i morgon bitti. Hon håller sig ju inte borta från medierna....

Kommentarer
Postat av: trollpackan

Ja, det är en jäkla soppa det här, och jag skulle tro att Monica Antonsson har skrivit den boken för att tjäna lite kosing.

Liza Marklunds bok är ju skönlitterär, och inte en faktabok. Hon har ju också satt fokus på misshandlade kvinnors situation på ett sätt som annars inte blivit, och den här Monica A gör alla dessa kvinnor en otjänst...bedrövligt.



kramen på dig!

2009-01-18 @ 22:09:21
URL: http://www.trollpackan.bloggagratis.se
Postat av: Artlover

Ja, det har varit ett evigt tjat om Gömda under sista tiden. Marklunds bok är ju en roman och är inte en dokumetär som många vill tro. Jag läste i DN idag i en intervjuartikel där hon själv säger att det inte är en absolut sanning, att det är en fiktiv sanning om en kvinna på flykt samt att hon inte vill röja Mias identitet. Då är en historia bra som kan spegla vem som helst i samma situation och Mia kan vara vem som helst.

Sköt om dig och kram på dig

2009-01-18 @ 22:12:27
URL: http://artlover.blogg.se/
Postat av: ewa

ja det är ett himla liv om detta men jag bryr mej om det de får skriva var de vill men det är inte bra om någon mår dåligt av det men jag tror att det är pengarna som styr som vanligt ... sov gott vännen

2009-01-18 @ 22:30:30
Postat av: elena cn

Men gu´! Jag tänkte att jag skulle läsa artiklarna du hänvisde till men orkade helt enklt inte.

2009-01-18 @ 23:55:02
URL: http://elenassida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0