80 talet

Visst är det ofattbart att:

Vi på fullt allvar trodde att
George Michael var hetero

Vi köade utanför telefonautomater
varje gång vi ville ringa hem

Hockeyfrillan fanns på var mans huvud
- gärna i kombination med en synthtofs

Seglarskon betraktades
som 'klassisk' och 'tidlös'

En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr
- både på tjejer och killar

Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze
betraktades som supersexig

Ett Lycra-plagg vid namn 'Body'
(som knäpptes i skrevet med en konstruktion
som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i
kombination med alkohol)
hade en naturlig plats i tjejernas garderober

Axelvaddar, ju större ju bättre,
gav oss en naturlig siluett

Mascaran inte skulle vara svart
utan ha samma färg som ögonen
- blå, grön eller brun

En bit kassler med ananasskiva betraktades
som exotisk och att alla maträtter som
innehöll ananas hette någonting med Hawaii

Den lyxigaste förrätten var räkcocktail
och den flottaste efterrätten glace au four

Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik
- då blev det hack i skivan

Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på,
den kallades stereobänken.

Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och
samlade på receptkort som vi förvarade i speciella boxar.

Det gick rykten om att Michael och
Janet Jackson var samma person.

Det vita mirakelmedlet Tippex var
det enda sättet att åtgärda stavfel

Vi trodde att vi skulle få HIV vid blotta
anblicken av Jacob Dahlin och
Sighsten Herrgård

Tights och storskjorta var en naturlig kombination

Våra finaste tavlor förställde
kyssande par i solnedgång, gråtande clowner
och galopperande enhörningar

Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten

'Jag skriver ut en check' var en vanlig replik i shoppingsammanhang

Snabbmat var detsamma som 'en grillad med mos'


Kommentarer
Postat av: Emma

Fan vad bra, precis så var det. Minns det som det vore igår trots att det var de första 9 åren av mitt liv :)

Ha de bra!

2009-02-12 @ 14:08:05
URL: http://liveteftertjugosju.blogg.se/
Postat av: Mia

Haha, ja herregud, vad roligt att läsa! :-)



Kram Mia

2009-02-12 @ 14:50:59
Postat av: Judith

Underbart!

Sicken flashback i nostalgi.

Ojoj vilka tider det var....det tar jag med mig in under täcket.....åh, vad jag längtar tillbaks till 80-talet. Mitt bästa decennium ever.



Kram och tack

2009-02-12 @ 22:09:03
URL: http://judith45.blogspot.se
Postat av: Artlover

Nu kommer minnen upp som man har glömt bort. Det var kul att läsa och minnas hur det var då:-)

Hör av dig.

Kram

2009-02-13 @ 03:24:19
URL: http://artlover.blogg.se/
Postat av: elena cn

ASG! Jag levde då!! Och vet du...mycket av det där har kommit tillbaka..eller mycket och mycket....har sett att bodyn kommer tillbaka:) Blev lite sugen på en, haha!

2009-02-13 @ 19:50:37
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: princexswe

Så sant, så sant. Men det är ändå mycket från 80-talet jag saknar. Tex djärvheten i klädstil, man vågade, och sen saknar jag alla glada färger och muppfrisyrerna :-) Eva

2009-02-17 @ 13:55:30
URL: http://princexswe.wordpress.com
Postat av: Ronny

Hej! Råkade ramla in här då jag surfade runt på Mer-Trafik. Trevligt. Välkommen till mig. Ha det bra.

2009-02-18 @ 09:15:22
URL: http://www.metrobloggen.se/krhnke

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0