Maskrosbarn

För några år sedan kallades alla som haft en trasslig uppväxt för maskrosbarn. Jag var ett av dessa. Som barn och tonåring hade jag ingen åsikt om att kallas för det. Jag var väl glad över att kallas för något och det var ju trots allt en blomma. Senare fick jag våldsamma antikänslor mot att kallas maskrosbarn. Jag tänkte på maskrosen som ett avskytt ogräs, som tog över platsen från de vackra, som spred sig överallt och dessutom luktade illa när man rörde vid den. Det hjälpte inte att de talade om maskrosornas förmåga att överleva och växa överallt längre. Jag vill inte vara ett ogräs!



Kommentarer
Postat av: tant lila

Det finns höga häckar, vacker polityr och stora hemligheter i familjer där inget anas.

Det är de familjer som behöver samhällets stöd som syns!Så glöm maskrosbarnen!

Ha en trevlig Valborg!

kram

2009-04-30 @ 09:05:40
URL: http://www.metrobloggen.se/lilatankar
Postat av: princexswe

Maskrosen är vacker. Dessutom en överlevare. Stark och stolt. Sträck på dig om du kallats maskrosbarn! Ha en riktigt sköm Valborg. Kram Eva

2009-04-30 @ 10:13:36
URL: http://princexswe.blogspot.com/
Postat av: Mia

Vill önska dig en skön och trevlig Valborg!



( Jag som älskar Maskrosor, och blir så himla glad när de kämpar sig upp ur asfalten och står där och lyser med sin gula vackra färg...!)



Kram Mia

2009-04-30 @ 20:15:08
Postat av: Artlover

Hej Lili!

Jag ser inte dig som du har varit ett maskrosbarn en gång i tiden. Du har vuxit dig stark från det. Jag skulle varit som du för att bli som du.

Ha en fin Valborg och en trevlig helg.

Kram på dig

2009-04-30 @ 21:37:27
URL: http://artlover.blogg.se/
Postat av: Thorgun

Hmm, jo, har ju själv blivit kallad det rätt många gånger, och tyckt ungefär som du. Reagerar lite extra negativt när det sägs med lite grötig varm röst, ungefär som om de har gråten i halsen.. Men,, det är ju bara de obildade massornas behov av att förenkla och sätta etiketter, på något de ALDRIG kan förstå. Så, var vilken blomma du vill, vad andra tycker är ju helt oväsentligt.

2009-05-03 @ 21:30:28
URL: http://thorgun.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0