Sysselsättning

I Hallandsposten läser jag idag att det blir 1,5 milj. kr dyrare att privatisera sysselsättnignen i kommunen  än att fortsätta driva den i kommunal regi. Jag har aldrig hört  någon nämna hur det känns för brukaren (vilket fult ord egentligen) när det hålls en moderat lekstuga angående den dagliga sysselsättningen. För brukaren är den dagliga sysselsättningen deras arbete. Det verkar som det är samma sak i alla kommuner. Det lagstadgas om att det ska finnas sysselsättning för de funktionshindrade, sedan släpper man in privata företag som enbart arbetar ur vinstintresse. I slutänden är det brukarna som förlorar på det hela. Jag har varit på studiebesök där det sitter funktionshindrade personer som utför förpackningsarbeten mm (legoarbeten), utan någon egentlig lön, där behållningen från själva arbetet utgår till kommunen. Är inte det en form av slaveri?

Läs artikel i HP HÄR!


Kommentarer
Postat av: Bitte

Fult ord tycker jag med.Ja,dessa legoarbeten har våra fh med,meninglösa ofta som inte ger något annat än tidsfördriv.Många av sysslorna klarar de inte själva,utan personalen sitter och pysslar med det istället.Helt fel,ska väl vara terapiarbeten isåfall och som de klarar av.

2008-09-26 @ 08:28:28
URL: http://www.metrobloggen.se/leva
Postat av: lilalili

Bitte: Det är ju inte konstigt om det inte finns tid över för brukarna när personalen får göra legoarbetena. Så är det överallt, visst är det en 7k värld!

Kramis

2008-09-26 @ 09:03:23
URL: http://lilalili.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0