Att välja sina grannar!

I Hus & Hem, Hyresgästföreningens tidning finns en avdelning som kallas för Hyresakuten. Där finns Varje månad möjlighet för läsarna att ställa frågor såm olika 'experter' sedan besvarar. I det senaste numret läste jag  sign. Orolig som ställde följande fråga. (Jag citerar ordagrant från tidningen.)

"En granne i hyreshuset där jag bor har suttit fängslad för mordbrand och ska snart frisläppas. Jag vill absolut inte ha hit honom igen och känner mig jätteorolig. Tänk om något händer i vårt hus. Vad ska jag göra? Borde jag flytta?"

Jag tänker inte skriva vad experterna svarar förrän jag hört era svar.  På torsdag är jag hemma igen och då skriver jag råden signaturen Orolig fått. Jag undrar helt enkelt hur vi reagerar i lägen som är okända för oss, och som får oss att känna oss i fara.


Kommentarer
Postat av: Annica

Knepigt. Man ska väl ge alla en chans kanske men att ha mordbrännare, pedofiler eller andra kufiska personer som grannar......nja....

2008-09-01 @ 20:25:48
URL: http://blogg.aftonbladet.se/24348/
Postat av: Laila

Ett råd borde vara att vederbörande bör se till att flytta ihop med honom. För han lär inte bränna inne sig själv i alla fall!

Ska bli roligt att läsa svaren. Även om det kanske är en seriös fråga... Men jag kan tyvärr inte ge nåt seriöst råd. Vet faktiskt inte själv hur jag skulle ställa mig. Lite orolig skulle man nog bli...

2008-09-02 @ 01:29:22
URL: http://blogg.lailanorman.se
Postat av: Mia

Ja, om jag är så orolig av detta att jag inte känner mig trygg så får jag flytta. Jag kan inte begära att någon som har sin bostad i fastigheten inte får bo där. Inte ens om denne suttit i fängelse.



Visst skulle jag känna det litet obehagligt, men å andra sidan så behöver det inte betyda att hn "eldar" igen. Och OM det skulle hända så är det långt ifrån säkert hn tuttar på i den fastighet vederbörande själv har sitt hem.



Ett etiskt dilemma som utmanar våra fördomar... :-) Trevligt!

2008-09-02 @ 21:46:10
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: jazzi

jag tycker att orolig ska bo kvar... om han ska släppas är de säkra på att han inte kommer göra något liknande igen (tror jag) men om personen verkligen är panikslagen kanske det är lika bra att flytta ....

2008-09-03 @ 19:41:06
URL: http://jazzi.blogg.se/
Postat av: Anonym

Lite otäckt, faktiskt, men om nu inte karlen är pyroman, så har väl förmodligen branden varit ett resultat av starka känslor på något sätt, och då behöver det ju inte alls vara risk för återfall.

2008-09-03 @ 22:34:44
URL: http://metrobloggen.se/lilatankar
Postat av: Tobias

Hmmm... Marig fråga... :-D Fast inte skulle jag flytta om personen inte gjort mig eller någon annan i huset något, det tror jag inte... :)

2008-09-04 @ 07:38:49
URL: http://tobiaslinduist.blogg.se/
Postat av: ewa

vill bara säja go morning till dej och önska dej en bra torsdag kram

2008-09-04 @ 09:14:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0