Kulturfyran

Veckans Kulturfyra på Kulturbloggen handlar idag om Amerikansk kultur - naturligtvis. Här följer frågorna samt mina svar  som är skrivna i kursiv stil.

1. Hur amerikaniserade har vi blivit? Får det amerikanska valet för stor uppmärksamhet?

   1. Tyvärr är vi för amerikaniserade. Det amerikanska valet har ju blivit en världsangelägenhet och kan nog inte ges för stor plats i svenska medier. Så mitt svar är egentligen bara 'Nej'
2. Vad betyder amerikansk kultur för dig? Vad är den första bild du får i ditt huvud när du hör orden "amerikansk kultur"?
    2 Det första jag tänkte var 'Rosafärgat, permanentat hår' men det är ju inte kultur. Jag skulle vilja åka på en kul tur genom hela USA och se vad som är kultur där. Min första bild jag får i huvudet är Indianhantverk. Indianernas kultur!

 3. Nämn en bok eller film som kommer från USA och som du tycker är bra.
    3. Snabbt, snabbt, dyker bara Georgia O'Keeffes namn upp, vet hon är konstnär men om det finns någon film eller bok som handlar om henne väljer jag dem, annars svarar jag Georgia O'Keeffe ändå. ;)

4. Om du skulle få en resa till USA, vart skulle du resa då, om du fick välja?
     4. Till Big Mountain kanske, för att utforska de nordamerikanska indianernas legender




Gä in HÄR om du också vill delta.

Kommentarer
Postat av: Kent

Usa är en kronkoloni till Britiska emperiet och jag undrar om inte imperiet var en fortsättning på romerska riket? Usa är med och petar i alla länder som vi alla vet, vi vet vad som hände i Georgien nyligen (och vi fick FRA-lagen m.m). Thomas Jeffersson sa på 1700-talet ingen vet var den riktiga makten finns, den syns inte och man kan inte ta på den. Kennedys kända tal på 60-talet har väl ingen glömt och hur det slutade. Den dolda makten har bestämt att NWO ska genomföras till 2012 så denna mannen kommer att få det svårt.

2008-11-05 @ 14:12:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0