Men var var mamma då?

Något av det som präglat mitt liv.

Jag gick alltid vilse som barn, fortsatte med det genom hela livet. Jag var liksom vilse i livet. Jag fick ibland åka hem i polisbil och var då mycket stolt. Som barn alltså, när jag blev större var det inte lika roligt att åka i en sådan bil. Bodde hos mormor och morfar tillsammans med mamma och en syster från det att jag var c:a två år tills jag fyllde sex. Då gifte mamma om sig och mitt sommarlov tog slut innan det ens hunnit börja. Vi flyttade till en liten omodern lägenhet och det var trångt, mörkt och ett utedass där jag trodde det fanns råttor.

Senare flyttade vi till några andra platser och då längtade jag alltid till mormor och morfar. De hämtade oss ofta, men tyvärr hann det hända mycket tråkiga saker med mig som barn ändå. Mormor och morfar som var 8 mil ifrån mig kunde ju inte hålla den dagliga kontrollen över mig som behövdes. Jag drömde om att jag somnade på kvällen och vaknade hemma hos dem. Att de skulle hämta mig när jag sov.
 
Min pappa var till sjöss och jag träffade honom bara en gång. Jag drömde ofta om att han kom och hämtade mig och tog med mig på sin stora båt så jag kunde försvinna från allt det hemska. Senare läste jag Astrid Lindgrens Pippi-böcker och att Pippi drömde om samma sak och jag fick nästan en chock. Hur kunde Pippi önska sig bort när hon inte hade någon styvfar? Att  Pippi upplevde ensamheten som skrämmande kunde jag ju aldrig förstå då. Ensam hade jag ju aldrig varit i hela mitt liv och ensamhet var för mig en oerhörd lyx.
Den enda gång jag träffade pappa var vi på stan, min moster var med och han skulle köpa en present till mig. Men var var mamma då?  Han köpte en docka. Jag hade aldrig tidigare och skulle aldrig senare leka med dockor.

När jag kom hem till mormor och morfar igen fick jag höra att våran hyrestant hade dött, det skulle vara begravning och jag skulle inte få följa med. Jag ville ju också vara med på en begravning! Så jag och min kompis ordnade en begravning, vi begravde min docka. Det var himla så vackert. Vi hade plockat blommor och vi sjöng sånger och vi hällde jord över dockan. Allt som vi trodde man gjorde på en begravning. Senare när min pappa aldrig kom och hälsade på igen trodde jag att det var för att jag begravt dockan. Jag trodde att han fått reda på detta och var ledsen för att dockan var begravd. Men å andra sidan var det ju det enda vettiga jag kunde göra med den, dockor är egentligen rätt läskiga varelser.
Min pappa dog när jag var 13 - 14 år så honom träffade jag aldrig mer.

Kommentarer
Postat av: Anonym

du min nya bloggvän jag tror att du är ett maskrosbarn eller hur det är jag med känner igen mej i din berättelse kan vara därför du återkommer till min blogg man är en rolig clown men hjärtat blöder eller hur ewa ....jag vet hur det är att leva på baksidan som barn frågade mej om samma sak var är mamma

2008-07-27 @ 09:06:59
Postat av: Annica

Men en sån trist historia, min barndom var inte perfekt med alkoholiserad pappa men det du berättar.....ojoj.....kramar om och hoppas att du haft det bättre som vuxen än som barn!

2008-07-27 @ 09:14:22
URL: http://blogg.aftonbladet.se/24348/
Postat av: ewas

det är jätte svårt att läsa på denna sidan så mörkoch svart texten är svart med kolla får du se

2008-07-27 @ 09:26:26
Postat av: Anonym

här kan jag inte läsa bara svart men jag kan se att det står något där men inte var det står namnen ser jag de är färg där lila och vit text men kommentarena går ej att se svart å¨svart ewa

2008-07-27 @ 09:50:05
Postat av: Anonym

ja så är det inte där jag skriver bara där jag ska läsa på dina kommentarer ewa datum är vita men de andra är svart både skriften och pappert du får göra skriften vi så syns den

2008-07-27 @ 12:35:48
Postat av: psykiatrin.blogg.se

men vilken barndom.. va hemskt.. sorgligt..

barn är som barn är..

Förresten så håller vi på och säger vad vi tycker om polisen på

psykiatrisidan, man kan skriva hur man blivit bemött, bra eller dåligt..

har du haft någon kontakt med dom? kolla in å skriv va? :) massa kramissar

/psykos

2008-07-27 @ 13:20:52
URL: http://psykiatrin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0