I got Friday on my mind



Hörde en väldigt gammal låt där de sjöng om måndagar, men jag sjunger om fredagar...
Fredagar har haft så olika betydelser i mitt liv, ska försöka komma ihåg.
Som liten, hos mormor och morfar, var det mormors städdag. Då gällde det att hålla sig långt därifrån. Jag minns hur hon låg på golvet och skurade med något som påminner mig om såpa i doften. De höga trätrösklarna gned hon extra frenetiskt och det luktade underbart och rent efteråt.
Fredagar hos mamma och min styvfar var som alla andra dagar - hemska, fyllda av rädsla för att någon blev arg. Jag minns också en väntan på någon, vem eller på vad jag väntade minns jag inte.
I något fosterhem jag fanns i var fredagen oxå en städdag, förberedelser inför helgen. Det känns inte heller bra att tänka på.

När jag försvann till min egen tillvaro försökte jag alltid få fredagarna till något där jag skulle göra saker jag trivdes med. Under en period var det att umgås med vännerna, då var det alltid sommar, vi satt i parken och laddade upp inför kvällen. Egentligen var nog varje kväll och varje dag likadan då, men det kanske var fredag hela veckan då. Varmt, soligt med många skratt och mycket flirtande. Alla älskade alla...eller...Jag älskade många i alla fall ;-)

Nu är fredagarna dagar när jag brukar hitta på något lite extra, ut och shoppa, ut bland folk på kvällen kanske. Idag orkar jag inte göra något annat än vara hemma, titta på TV, köper säkert något godis, någon film eller så. Jag ska säkert trivas, och se fram emot andra fredagar utan förkylning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0